سیر تبلیغات سیگار

1403-07-04 

 تاریخ سیگار

سیر تبلیغات سیگار

در طول سال‌های متمادی، سیگار به یکی از عناصر اصلی زندگی بسیاری از انسان‌ها بدل شده است. تنباکو از گیاهی که در مراسم‌های آیینی قبایل آمریکایی استعمال می‌شد، به صنعتی بزرگ تبدیل گشته. یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد و گسترش این صنعت، تبلیغات موفق و موثر است. تبلیغات سیگار در سال‌های مختلف به اشکال مختلفی انجام شده و طیف وسیعی از افراد را مخاطب قرار داده است. در این نوشته بعضی از تاکتیک‌های استفاده‌شده در تبلیغات سیگار را مرور خواهیم کرد.

دهۀ 1940: تاییدات پزشکی

در این دهه پزشکان و دندان‌پزشکانی به استخدام شرکت‌های دخانیات درآمدند تا نگرانی‌های عمومی دربارۀ خطرات سیگار را کاهش دهند. تولیدکنندگان سیگار با استفاده از عکس پزشک‌ها در پوسترهای خود این باور را القا کردند که سیگار برای سلامتی خطری ندارد و حتی پزشک‌ها هم این امر را تأیید می‌کنند!

دهه‌های 1950 و 1960: تایید سلبریتی‌ها

این دهه‌ها دوران اوج استفاده از افراد مشهور برای تبلیغات سیگار بود. شرکت‌های دخانیات هزینۀ زیادی را صرف برنامه‌های تلویزیونی، مسابقات ورزشی و استخدام افراد مشهور برای تبلیغ برند خود کردند. این هزینه‌ها عموماً هم موفقیت‌آمیز بود. مردم دوست دارند عادات افراد مشهور و موفق را بشناسند و از آن‌ها تقلید کنند و یکی از عاداتی که در این سال‌ها روی آن مانور زیادی داده شد، سیگار کشیدن بود.

دهۀ 1990: شخصیت‌های کودک‌پسندانه

در این دهه شرکت‌های دخانیات شخصیت‌های کارتونی‌ای را که سیگار می‌کشند وارد عرصه کردند و همین امر موجب کاهش سن استعمال سیگار شد. البته این کار پس از مدتی ممنوع شد، اما نمی‌توان منکر شد که استفاده از شخصیت‌های کارتونی جذابیت استفاده از سیگار را برای افرادی با سنین پایین افزایش داد.

دهۀ 1990 و 2000: بازاریابی ورزشی و رویدادی

در این سال‌ها شرکت‌های دخانیات از رویدادهای ورزشی یا دیگر رویدادهای پرطرفدار حمایت مالی می‌کردند و از این طریق نام خود را تبلیغ می‌کردند.

دهۀ 2000 و 2010: بازی‌های ویدئویی

در هر دهه‌ای صنعت دخانیات در حال یافتن پلتفرم‌های جدیدی برای تبلیغات خود است. با افزایش اقبال به انواع بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر، شرکت‌های دخانیات هم راه خود را به آن‌ها باز کردند. برای مثال 42 درصد از کل بازی‌ها حاوی صحنه‌هایی هستند که در آن‌ها فردی در حال کشیدن سیگار هستند.

 

دیدگاه‌ها