مارلبرو از کجا آمد؟
در سال ۱۹۵۴، صنعت سیگار تحت سلطۀ برندهای سیگار بدون فیلتری نظیر کمل، لاکی، چسترفیلد و پالمال بود. درواقع در اوایل دهۀ ۵۰، این سیگارهای بدون فیلتر ۹۰ درصد از کل سیگارهای فروختهشده در ایالات متحدۀ آمریکا را تشکیل میداد.
از سوی دیگر، برند مارلبرو یکی از آن برندهایی بود که سیگار بدون فیلتر تولید میکرد و جزو آن ۱۰ درصد باقیماندۀ بازار بود. این برند، برندی بود که از سال ۱۹۲۴ تأسیس شده بود و سیگارهایی ملایم را با استفاده از توتونهای ترک تولید میکرد. مارلبرو برندی قدیمی بود که به دلیل طعم و بوی ملایمش بیشتر به عنوان سیگاری زنانه شناخته میشد.
تبلیغات این برند ادعا میکرد که طعم مارلبرو «ملایم مثل ماه می» (Mild as May) است و سیگاریها با مارلبرو هرگز نباید احساس کنند که «بیشتر از حد سیگار کشیدهاند». این برند در آن دوران تنها یکچهارم درصد از سهم بازار دخانیات را در اختیار داشت.
در سال ۱۹۵۴، مارلبرو فرصتی برای ورود به صنعت تولید سیگارهای فیلتردار به دست آورد. این سیگارها سنگینتر، پرطعمتر و فیلتردار بودند و برای مردان نیز جذاب شدند. مارلبرو در این دوران با بستهبندی جدیدی روانۀ بازار شد. این بستهبندی سفید و قرمز تا امروز هم نشان برند مارلبروست. در این دوران در پوسترهای مارلبرو از تصویر یک گاوچران استفاده میشد و همین امر به اقبال بیشتر مردان به این برند کمک کرد.
در کمتر از یک ماه، مارلبرو به برند شماره یک نیویورک بدل شد و از تمام رقبای خود پیشی گرفت. در سالهای ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ پوسترهای بیشتری با تصاویر گاوچرانان و همچنین مردان قوی و جذاب در مشاغل گوناگون طراحی شدند. بازاریابی مارلبرو در این سالها موفقیتهایی پیدرپی کسب کرد و این برند توانست در دهۀ ۱۹۶۰ نیز به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد.
زمانیکه در سال ۱۹۷۱ تبلیغات سیگار در تلویزیون ممنوع شد، ایدۀ مرد کابوی مارلبرو همچنان در ذهنها باقی بود. از این زمان به بعد، سیگارهای مارلبرو تنوع بیشتری پیدا کردند، به نحوی که کمکم مردم توانستند با علایق و سلایق مختلف، سیگار باب میل خود را در میان سیگارهای مارلبرو پیدا کنند. در سال ۱۹۷۵، مارلبرو از وینستون پیشی گرفت و به پرفروشترین سیگار کل آمریکا تبدیل شد. البته در طول سالهای بعد این شرکت تجاری با نوسانات بازاری مواجه شد و سیاستهای اقتصادی متفاوتی را پیش گرفت، مثلا قیمت خود را افزایش یا کاهش داد، اما درنهایت توانست به حیات خود ادامه دهد و طرفداران خود را حفظ کند. برای اینکه قدرت این برند را متوجه شوید، خوب است بدانید که فروش این برند حداقل دو برابر فروش نزدیکترین رقیب آن یعنی وینستون است.
برند مارلبرو در ایران نیز طرفداران خود را دارد. البته این سیگار به دلیل قیمت بالای خود معمولاً برای همه در دسترس نیست. اگر شما از طرفداران مارلبرو هستید، نظرات خود را دربارة کیفیت این سیگار با ما به اشتراک بگذارید!
دیدگاهها