لاکیاسترایک، آغاز سنت برشتهکردن توتون؟
لاکیاسترایک، آغاز سنت برشتهکردن توتون؟
اکثر مردم جهان توتون برشته را با Lucky Strike / لاکیاسترایک میشناسند. در سال ۱۹۱۷، همزمان با جنگ جهانی اول، این سیگار با شعار «برشته شده است» روانۀ بازار شد. در آن زمان معمولاً برگ توتون را برای خشککردن زیر آفتاب پهن میکردند اما این شرکت با حرارتدادن تکنولوژیک توتون یا همان برشتهکردن آن، روش نوینی را در این صنعت رونمایی کرد. بعدها ادعا کردند فرآیند Toasting / برشتهکردن توتون باعث استریلشدن و حذف محرکهای مضر شده، و در نتیجه گلو را کمتر تحریک میکند.
جالب توجه است که لاکیاسترایک نخستین تبلیغات خود دربارۀ توتون برشته را با مقایسۀ آن با نان انجام داد و توجهات زیادی را به خود جلب کرد. در این تبلیغات آمده است «آیا نان تست دوست دارید؟ برشتهکردن طعم را حفظ و به آن کمک میکند. به یاد داشته باشید که این سیگار برشته شده است، مثل یک نان تست داغ». لاکیاسترایک تا سالهای متمادی از همین شعار تبلیغاتی بهره برد و بالاخره در سال ۱۹۲۷ آن را تغییر داد. در شعار تبلیغاتی جدید مدعی شد که توتون برشته مانع تحریک گلو و سرفه میشود.
روش برشتهکردن توتون راه نجاتی برای صنعت دخانیات آمریکا در جنگ جهانی دوم بود. در آن زمان توتون خاورمیانه، خصوصاً ترکیه، بهخاطر پرطعمبودن و سنگینتربودن، طرفداران بیشتری وجود داشت. در بحبوحۀ جنگ جهانی اول و با قطع وادرات توتون از شرق، شرکت دخانیات آمریکا با برشتهکردن توتون و خوشمزهترکردن آن و همچنین جایگزینکردن توتون بارلی بهجای توتون ویرجینیا توانست این خلأ را تا حد قابلتوجهی جبران کند. توتون بارلی نسبت به ویرجینیا، سنگینی و طعم بیشتر و رنگ تیرهتری داشت.
مجموع این تدابیر سبب گردید که لاکیاسترایک برای دورهای طولانی به پرفروشترین سیگار در آمریکا بدل گردد. شاید برشتهکردن توتون اختراع لاکیاسترایک نباشد اما این برند بود که برای اولینبار بهصورت گسترده این روش را باب کرد و سالیانی دراز تبلیغاتی عظیم برای آن به راه انداخت. به همین علت است که نام لاکیاسترایک با توتون برشته پیوند خورده و حتی با گذشت بیش از یکقرن، همچنان بسیاری از مردم جهان توتون برشته را با لاکیاسترایک میشناسند.
دیدگاهها